ЯКІ МЕТОДИ ВПЛИВУ НА ПСИХІКУ НІМЦІВ ВИКОРИСТОВУВАЛА ЧЕРВОНА АРМІЯ

27 жовтня 2018 9:32
ЯКІ МЕТОДИ ВПЛИВУ НА ПСИХІКУ НІМЦІВ ВИКОРИСТОВУВАЛА ЧЕРВОНА АРМІЯ

Під час атаки німецькі пілоти для залякування включали сирену. На стабілізатори бомб фашисти закріплювали спеціальні пристосування, які називалися «ієрихонські труби»: при падінні розносився пронизливий свист, що мав додатковий психологічний ефект. Але радянська сторона була не менше вправною.

 

Сталінградська музика

Під час Сталінградської битви Червона Армія встановлювала репродуктори, спрямовані в бік німецьких позицій. В основному ставили сентиментальну класику і популярні шлягери, що нагадували німцям добрі старі часи без війни. Зворушливі мелодії переривалися повідомленнями про перемоги радянських військ, кількість убитих німців на тій чи іншій ділянці фронту. Але особливо деморалізуючий вплив чинив запис цокання метроному, що переривався через кожні сім ударів повідомленням: «Кожних сім секунд на фронті гине один німецький солдат». Всього ставилися 10-20 серій, а після них знову звучало ностальгійне танго.

Як згадували ветерани, наприкінці грудня 1942 р. солдати армії Паулюса особливо легко піддавалися психологічному впливу з радянського боку - наближалося Різдво, і в атаку нікому не хотілося йти. Кажуть, полонені німці ледь не плакали від щастя - вони зустрінуть Різдво живими.

Автономні гучномовці використовувалися і на інших ділянках фронту. Наприклад, їх виносили на лівий берег Неви, коли німці знаходилися на правому. Всього за 1941-1945 рр. застосовувалося близько 500 установок подібного типу. Дальність звучання була 1-3 кілометри. Також використовували кілька тисяч ручних мегафонів. Для деморалізації німців і їхніх союзників створювалися спеціальні агітаційні передачі.

 

Сільськогосподарські танки

Під час оборони Одеси радянській армії не вистачало танків. Але на Одеському машинобудівному заводі були гусеничні трактори. Головний інженер Романов запропонував обшити їх бронею, яка могла витримувати потрапляння куль. Також на ці псевдотанки встановлювалося легке озброєння. Але знаменитими вони стали після ефектного наступу на румунські позиції в ніч на 20 вересня 1941 р. На повній швидкості, з увімкненими фарами і сиренами 20 «танків» рушили на окопи. Поява грізних машин викликала в рядах румунів паніку.

 

«Заради чого ви проливаєте свою кров?»

Ефективний засіб психологічного впливу - різноманітні листівки з провокаційними картинками і текстами. Їх активно застосовували і німці, і радянська армія, і союзники.

У перші дні після початку війни було створено Радянське бюро військово-політичної пропаганди. Воно практично відразу почало готувати гасла для друку на листівках. З тридцяти перших гасел були затверджені десять. У них йшлося про дружбу народів Німеччини і СРСР, несправедливий характер війни, протиставлення влади і простого народу. Типове звернення виглядало так: «Німецькі солдати! Геть розв'язану Гітлером грабіжницьку війну! Хай живе дружба між німецьким і російським народами!»

У листівках всіляко підкреслювалося, що фашистський уряд жене солдатів на вірну смерть. Так, в листівці під назвою «Де ж вихід» було сказано: «Якщо ти не хочеш загинути у війні з Радянським Союзом або на все життя залишитися калікою, то годі слухатися гітлерівських офіцерів! Нехай Гітлер і його банда воюють самі, а ти рятуй своє життя переходом на бік Червоної Армії».

 

Генеральський приклад

Бойовий дух противника знижувала і інформація про капітуляцію відомих воєначальників. Коли в липні 1944 генерал Мюллер здався в полон сам і віддав відповідний наказ своїм солдатам, радянська сторона скористалася становищем. Копію наказу помістили на листівках поряд з портретом Мюллера і текстом «Генерал Мюллер повівся розумно». І німці почали здаватися тисячами. Всього «повелося розумно» 15 тисяч солдатів і офіцерів з 33 тисяч оточених.

Заклики здатися писали і німецькі генерали Корфес і Зейдліц. Вони переконали припинити опір 55 тисяч військовослужбовців, які опинилися в Корсунь-Шевченківському котлі.

З другої половини війни, коли німці і так вже розуміли, що швидкої перемоги не вийде, почала приносити прекрасні результати тактика «відпускання». Захоплених полонених засилали назад до своїх з метою пропаганди здачі. У 1945 році 54 полонених, відправлених в Бреслау, вивели з собою півтори тисячі солдатів і офіцерів.

Заходи психологічного впливу застосовувалися радянською стороною до останніх днів війни. Багато в чому завдяки їм вдалося уникнути зайвих втрат і додаткових боїв.

Дивіться також

Проект розпочато телеканалом "Інтер" у березні 2014 року. Партнери проекту: